Zdroj: https://www.novinky.cz/auto/clanek/v-cesku-je-1525-dobijecich-bodu-na-jeden-pripada-devet-elektromobilu-40376230 | 27. 10. 2021, 11:49 | Marek Bednář
V Česku je aktuálně na 799 dobíjecích stanicích pro elektromobily evidováno 1525 dobíjecích bodů, na jeden tak připadá devět elektrických vozidel. Proti loňsku počet dobíjecích bodů stoupl o 247, tedy o 16,2 %.
Nové údaje o počtu dobíjecích bodů a jejich poměru k provozovaným elektrickým autům vyplývají z aktuálních údajů Centra dopravního výzkumu (CDV), výzkumné organizace v působnosti ministerstva dopravy. V ČR je nyní registrováno zhruba 13 700 elektromobilů.
„Přibližně dvě třetiny veřejných dobíjecích stanic, konkrétně 68 procent, provozují tři energetické skupiny – 39 % stanic provozuje ČEZ, 18 % PRE a deset procent E.ON. Veřejné dobíjecí stanice aktuálně provozuje v České republice celkem 69 subjektů, z toho devět z nich 19 a více stanic,” řekl ředitel CDV Jindřich Frič.
Není nicméně uvedeno, jakou část tvoří rychlonabíječky se stejnosměrným proudem a jakou pomalé nabíječky se střídavým proudem. Např. nejrozšířenější stojany ČEZu nabízejí tři dobíjecí body – 50kW stejnosměrný s kabelem typu CCS2, 50kW stejnosměrného proudu s kabelem CHAdeMO a 22kW zásuvku pro kabel typu Mennekes. Najednou ale můžou nabíjet nejvýše dva – jeden 50kW a 22kW zásuvka.
Celkem je v Česku podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu kolem 7600 klasických čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 4000 z nich. Drtivá většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzín a naftu. Evropská komise ale navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.
Z údajů Sdružení automobilového průmyslu a výrobců vyplývá, že tuzemské automobilky vyrobily od ledna do konce září zhruba 91 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, loni to bylo za celý rok zhruba o 40 % méně. Auta do zásuvky se tak v současnosti na celkové tuzemské produkci osobních vozů podílí 10,9 %, loni to bylo méně než pět procent.
Výrobu aut v Česku letos omezuje nedostatek čipů, kvůli kterému se nevyrobí zhruba 250 tisíc aut. Například u Škody se s ním potýká zejména Octavia, zatímco výroba elektromobilů Enyaq iV běžela až do současné odstávky bez omezení a menší omezení byly i u Superbu. Důvodem jsou vyšší marže, které automobilka u těchto modelů má.
Centrum dopravního výzkumu dnes také zveřejnilo anketu týkající se zvyklostí při dobíjení elektrických vozidel. „Zatím se jí zúčastnilo přes 230 respondentů, z nichž 84 % tvořili majitelé bateriových elektrických vozidel a 16 % majitelé vozidel plug-in hybridních,“ uvedl Lukáš Kadula z CDV.
„Přibližně 30 % respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla téměř denně doma, necelá desetina respondentů pak doma nenabíjí vůbec, 55 % respondentů nabíjí na pracovišti. Na první pohled odlišná, nikterak však neočekávaná, je situace v případě dobíjení plug-in hybridních vozidel, kde více než 70 % respondentů dobíjí téměř denně doma,“ sdělil Kadula. Dodal, že 37 % provozovatelů využívá k dobíjení elektrických vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaické elektrárny.
Pro úplnost CDV dodává také údaje o počtu dobíjecích bodů v historii. V roce 2011 jich bylo na českém území 11, do roku 2017 rostl jejich počet po desítkách, kdy jich bylo 286. Od roku 2018 se růst zrychlil – v tom roce bylo 463 bodů, o rok později 754 bodů a v roce 2020 už 1278 dobíjecích bodů.
Zdroj: https://www.novinky.cz/auto/clanek/v-cesku-je-1525-dobijecich-bodu-na-jeden-pripada-devet-elektromobilu-40376230 | 27. 10. 2021, 11:49 | Marek Bednář