Nebudeme si hrát na elektrospecialisty, ale zkusíme jednoduše a srozumitelně vysvětlit základní pojmy ohledně nabíjení elektromobilů a ukážeme Vám jednotlivé typy napájecích konektorů u elektroaut.
Způsoby nabíjení elektromobilů
Základní rozdíl je v tom, jestli nabíjíme střídavým (AC – alternating current) nebo zda nabíjíme stejnosměrným (DC – direct current) proudem.
Kvůli snazší distribuci střídavého proudu na větší vzdálenosti se dnes v drtivé většina používá střídavý proud. Právě střídavým proud putuje z elektráren dále do elektrických drátů, protože je lehčí měnit jeho napětí podle potřeby. Střídavý proud je tak snadno dostupný v našich domácích zásuvkách.
Stejnosměrný proud byl historicky prvním využívaným druhem proudu a jedná se o proud, u něhož se v elektrickém obvodu nemění směr. Právě stejnosměrný proudu nám poskytují právě baterie nebo třeba fotovoltaické články. Stejnosměrný proud lze vytvořit ze střídavého proudu tzv. usměrňovačem.
Pro zjednodušení lze říci, že nabíjení stejnosměrným proudem (DC) je rychlé nabíjení a nabíjení střídavým proudem (AC) je pomalé nabíjení.
Kromě nabíječky, ze které si bereme elektřinu, je u střídavého proudu zapojena ještě i palubní nabíječka elektromobilu, aby doladila „usměrnění“ proudu do baterií. Zatímco u nabíjení stejnosměrným proudem je elektřina ukládána rovnou do baterií.
Nabíjecí konektory elektromobilů
Jednak podle toho, jestli se jedná o AC či DC nabíjení, ale hlavně i podle toho, odkud elektroauto pochází, se rozlišuje několik nabíjecích konektorů.
Přehledně jsou všechny hlavní konektory zachyceny na následujícím obrázku:
U námi oblíbených elektroaut dovezených z USA se nejčastěji objevuje konektor Type 1 (Fiat 500e) a u elektromobilů s „rychlým“ nabíjením potom konektor CCS 1 (Chevrolet Spark EV a Chevrolet Bolt EV).
V Evropě pak obecně dominují (jak na elektomobilech, tak na nabíjecích stanicích) nabíjecí konektory Type 2 a CCS 2.
Z výše uvedeného tedy vyplívá, že bohužel neexistuje žádné univerzální řešení v podobě jednoho nabíjecího kabelu (konektoru) a pro nabíjení elektromobilu tak budete potřebovat kabely a redukce vždy podle typu elektroauta a podle nabíječky, u které hodláte svůj elektromobil nabíjet. Navíc některé nabíječky jsou přímo vybaveny nabíjecím kabelem, zatímco jiné pouze zásuvkou.
O tom jaké doporučujeme pořídit si kabely a redukce se dočtete v našem dalším článku „Jaké kabely si k elektromobilu pořídit?„.
Zajímavé informace o nabíjení elektromobilů najdete v článku Elektromobilita bez debility I.: Nabíjení.